
Tidenes drivstoff-debatt: Hvilke biler kjører vi om 10 år?
Dette er reklame for Sulland Tromsø.
Selv den mest klarsynte spåmann er forsiktig med å forutse framtidens bilindustri, og spørsmålet om hvilket drivstoff vi skal bruke har aldri vært vanskeligere.
I drivstoff-debatten kastes det ene utspillet ut etter det andre. I det ene øyeblikket har folk blitt oppfordret til å kjøpe dieselbil, mens man i det neste advares mot det samme. Hybriden som lenge har vært ansett som en miljøvinner, har også tidvis måttet tåle kritikk fra blant annet miljøorganisasjoner.
Igjen sitter en forvirret Ola Nordmann.
-Jeg forstår godt at folk blir forvirret. Det kommer veldig mange forskjellige synspunkter – for eksempel fra media – som ønsker å lage krisestemning og setter ting på spissen, sier Jon Christoffersen – merkeansvarlig for Volkswagen på Sulland Tromsø.
- Hvilke biler kjører vi egentlig om ti år da?
- Det er jo et godt spørsmål. Det er jo flere ting de forsker på. Jeg tror vi fortsatt kommer til å kjøre en del fossilt og en del strøm. Kanskje hydrogen. Det eneste vi vet er at alle drivlinjer har sine utfordringer, svarer Christoffersen.
- Det jeg råder kundene til er å se på bruken av bilen. Har du veldig mye småkjøring, så er det lurt å gå for en elbil eller plug-in-hybrid. Har du mer langkjøring, så ville jeg anbefalt bensin på mindre biler, og diesel på litt større biler, fortsetter han.
Ønsker du å prøvekjøre noen av våre nyeste modeller? Klikk her!
Diesel er noe av det som blir diskutert aller mest.
- Jeg tror dieselbilen fortsatt vil ha ei framtid her i nord. Om vi ser på tallene for utslipp på nye dieselbiler, så har de lavere NOx-utslipp enn mange bensinmotorer, i tillegg til at de har et lavere Co2-utslipp. Særlig på store biler med automatgir er diesel gunstig, forklarer han.
Og mener avgiftspolitikken vil være avgjørende for framtiden.
-En hybrid er for eksempel en dyrere bil å produsere på grunn av at den har to motorer. I det norske avgiftssystemet kommer elbiler og oppladbare hybrider veldig gunstig ut ettersom de belønnet for lave utslipp. Derfor blir dette et like stort spørsmål om politikk framover – hva ønsker politikerne at vi skal kjøre?
Uansett drivstoff – hos Sulland Tromsø skal du føle deg trygg på at du får riktig bil.
- Vi prøver å definere kundene sitt behov slik at vi kan gi gode råd. Det som er veldig greit med å jobbe med Volkswagen er at vi har veldig stor bredde i produktsortimentet. Derfor har vi også alltid et godt produkt å tilby den enkelte – uavhengig av behov, sier Jon Christoffersen.
Skulle du være uheldig å få skade på din bil…
Skulle du være uheldig å få skade på din skal du også vite at vi har topp moderne karosseri og lakkavdeling i Alkeveien 5 for Audi, Skoda og VW. Moderne biler er konstruert for å takle store skader, og har teknisk utstyr som krever fagarbeidere som kjenner og kan den enkelte bilmodell. Selv frontruter som av mange oppfattes som «bare glass» inneholder ofte teknologi som krever kunnskap ut over bare å skifte rute. Vi står derfor også til tjeneste med dette.
Og vi gjennomførte jobbintervjuet uten å røpe hvilken jobb det var snakk om.
Skoletannlegen skremte vettet av Tor Åge Iversen (52). Derfor gikk han så lenge med dårlige tenner at de falt ut av seg selv. Nå venter et nytt liv.
Dette er kommersielt innhold for Heimdal Eiendomsmegling produsert av Nordlys LAB.
Dette er kommersielt innhold for TotalRenovering produsert av Nordlys LAB.
Kommersielt innhold produsert av Nordlys LAB for Tromsø kommune.
Hemmeligheten bak metoden som gir deg nytt kjøkken på dagen.
Tromsøs kanskje flotteste boligprosjekt gjennom tidene – Bjerkaker Sjøpark – åpner snart for salg. 450 har allerede meldt sin interesse, så det kan være smart å bestemme seg raskt.
Dette er kommersielt innhold for TotalRenovering produsert av Nordlys LAB.
Ellinor Johnsen (66) har levd med verk i kroppen siden 30-årsalderen, mens ektemannen, Ingvar (71), begynte å plages med helsa da ting buttet imot på jobben. Her er historien om hvordan ekteparet snur motgang, blir smidigere i kroppen og får energien tilbake.
Dette er kommersielt innhold for Kirkenes Bymisjon.
Hege og Marita går gatelangs på jakt etter inspirerende gatemote i Tromsø.